Piloten en zeevarenden – tax planning 2017-01-31T11:34:24+00:00

Piloten & zeevarenden – tax planning

Piloten & zeevarenden - tax planningPiloten en zeevarenden met een werkgever in Nederland of het buitenland worden in het internationale verkeer anders belast dan “normale” werknemers. Dit anders belasten kan resulteren in een fiscaal voordeel voor luchtvaartpersoneel en personeel dat werkt aan boord van een schip. Op grond van het OESO-modelverdrag is de hoofdregel voor personeel aan boord van een luchtvaartuig of schip (cabine personeel), dat de werknemer belast wordt in de staat waar de onderneming waar hij voor werkt, de feitelijke leiding heeft gevestigd dan wel waar de piloten en zeevarenden zijn duurzame thuis heeft (met andere woorden waar hij woont). Indien er gewerkt wordt met behulp van een tussenpersoon zal er vaak een contract opgesteld worden. Ook deze constructie kan mogelijk fiscaal gunstig uitpakken indien er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt.

Woonplaats voor piloten en zeevarenden

Op grond van artikel 4 AWR hanteert Nederland dat piloten en zeevarenden belast worden waar men woont, een belangrijke vraag die gesteld wordt is waar het middelpunt van je levensbelangen ligt. Afhankelijk wat er in de belastingverdragen is opgenomen tussen Nederland en verschillende landen kan dit mogelijk fiscaal gunstig uitwerken. In het verdrag met Spanje staat bijvoorbeeld dat Spanje mag heffen indien personeel aan boord van een schip of luchtvaartuig (cabine personeel) in Spanje woont (de zogenaamde pilotenregeling). Dit betekent dat indien de werkgever de feitelijke leiding in Nederland heeft (zoals bijvoorbeeld de KLM) en werknemers van hen in Spanje wonen, Spanje mag heffen over hun inkomsten. Uiteraard is het van belang om te kijken wat voor belastingheffing er in het buitenland is. Spanje kent onder andere een belastingvrijstelling voor een bepaald inkomen als je piloot bent.

Sociale zekerheid voor luchtvaart- en zeevarend personeel

Hoofdregel is dat men sociaal verzekerd is het land waar men werkt. Dit betekent voor een piloot of zeevarende die woont in het buitenland terwijl de werkgever in Nederland zit, zich daar moet verzekeren waar de werkgever is gevestigd. Andersom kan ook, dan woont de piloot bijvoorbeeld in Nederland terwijl de werkgever in het buitenland gevestigd is. In zulke situaties dient men premies te betalen in het land waar de werkgever zich gevestigd heeft.

Een piloot die in Nederland woont, maar fysiek in het buitenland werkt bij een buitenlandse maatschappij, is niet in Nederland verzekerd voor de sociale verzekeringen, maar moet hier wel belasting betalen. Alleen wanneer hij / zij voor 25% of meer in Nederland werkt, is hij / zij ook in Nederland verzekerd. In andere gevallen moet hij / zij zich verzekeren en premies betalen in het land waar zijn / haar werkgever gevestigd is. – See more at: http://www.belastingtips.nl/fiscaaladvies_dossier/beroep_en_belastingen/piloot_en_belastingen/#sthash.al8Ed6ZJ.dpuf

Piloten en zeevarenden – contractbasis – driehoeksituaties

Wij komen veel piloten en zeevarenden tegen die geen werkgever hebben en op contractbasis werken. Deze groep werkt met tussenpersonen / agenten die gevestigd zijn in Ierland, Nieuw Zeeland, Singapore, UK etc. Vaak krijgt men de mogelijkheid te kiezen waar men het geld naar toe overgemaakt wil hebben. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden die uiteraard uitgezocht moeten worden op gebied van sociale zekerheid en belastingen. Indien u in dezelfde situatie verkeerd neem dan gerust contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.

Wat kunnen wij voor piloten en zeevarenden betekenen?

Wij hebben ervaring in de begeleiding van piloten en zeevarenden naar het buitenland. Wij verzorgen:

  • Tax planning en uitzoeken welke landen gunstig zijn
  • Begeleiding van de gehele emigratie
  • Belastingadvies wat te doen met de eigen woning?
  • Begeleiding en zoeken buitenlandse belastingadviseur / accountant
  • Verzorgen aangifte inkomstenbelasting, migratie aangifte (m-biljet)
  • Verzorgen correspondentieadres met Belastingdienst
  • Invullen en indienen Lbb 20 verklaring (cash flow voordeel)
n bepaald dat óf het land waar de onderneming waar de piloot voor werkt is gevestigd (hoofdregel), óf het land waar de piloot woont. – See more at: http://www.belastingtips.nl/fiscaaladvies_dossier/beroep_en_belastingen/piloot_en_belastingen/#sthash.al8Ed6ZJ.dpuf

Wilt u meer weten over tax planning voor piloten en zeevarenden?

U kunt contact opnemen met ons via ons contactformulier. Bellen kan ook binnen Nederland op (0)85 0030140 of vanuit het buitenland op +31 (0)20 2615615.

Zie ook emigratie fiscale advies met welke landen wij ervaring hebben.

Voor meer info, zie ook de website van de Belastingdienst.

CONTACT

10 Comments

  1. J. Ritsma 11/11/2014 at 11:29 - Reply

    Geachte heer/mevrouw

    Op dit moment ben ik gepensioneerd KLM-vlieger.

    Tijdens mijn arbeidsperiode heb ik 10 jaren in Ierland gewoond.
    Sommige collegae woonden in Malta.

    Ik herinner mij, dat de belasting die toen geheven werd alleen aan het woonland toekwam.
    Het woonland, zowel Malta als Ierland, hief echter slecht belasting over het bedrag wat naar het betreffende land werd overgemaakt. Nederland hief in het geheel geen belasting.

    Sinds kort woon ik nu in Malta en krijg van enkele adviseurs te horen dat mijn pensioen in zijn geheel dient te worden overgemaakt naar Malt. Zo niet, dan krijgt Nederland het heffingsrecht.
    Mijn vraag is:
    Is dit juist en zo ja, geldt dit dan ook voor voormalig zeevarenden en luchtvarenden.
    Daar gold destijds immers een uitzondering voor en ik kan mij nauwelijks voorstellen dat die zelfde uitzondering plotseling niet meer zou gelden op het moment dat men gepensioneerd wordt.

    Ik zie Uw antwoord met belangstelling tegemoet.
    Mvg
    J. Ritsma

    • Jeroen Mijlof 11/11/2014 at 12:24 - Reply

      Geachte heer Ristma,
      Dat klopt wat u zegt. De uitkerende instatie zal mogelijk loonheffing inhouden. Dit kunt u nazien op de maandelijkse pensioenstrook die u ontvangt/ Mocht u daar graag verandering in willen zien dan kunt u contact met ons opnemen via info@mffa.nl

      MVG
      Jeroen Mijlof

  2. A.G.Wildeboer 09/12/2014 at 12:26 - Reply

    Mijn (stief)zoon neemt deel aan de Volvo Oceanrace en is derhalve sinds januari dit jaar “buitengaats”. Valt hij ook onder de fiscale regeling voor zeevarenden?

    Met vriendelijke groet,
    Albert

    • Folkert Mijlof 09/12/2014 at 22:12 - Reply

      Beste Albert,
      Dat ligt aan een aantal zaken, onder andere waar woont hij op dit moment en onder welke vlag vaart hij met de boot? Vervolgens komt de vraag op of de boot in internationaal verkeer vaart (lijkt me wel) echter hier zijn ins & outs aan verbonden. Beste is als u ons kantoor even belt (tel: 085 0030140). MVG Folkert Mijlof

  3. Fabian 22/12/2014 at 02:54 - Reply

    Beste heer/mevrouw,

    Ik werk voor de Britse vliegmaatschappij EasyJet, met een Portugees contract (Portugees fiscaal nummer voor EasyJet in het contract, maar hoofdkantoor wordt verwezen naar Londen) in Lissabon, maar woon deels in Nederland wanneer ik niet aan het werk ben.

    Ik zou graag mijn belasting in Nederland betalen I.v.m. aftrekposten. Het wordt mij echter niet duidelijk of dit mogelijk is. Ik sta ingeschreven in Nederland en ben meer dan de helft van het jaar in Nederland waardoor ik in principe in Nederland woon, het belastingverdrag tussen Nederland en Portugal geeft echter aan dat piloten belasting betalen in het land waar de werkelijke leiding van de maatschappij gevestigd is. Naar mijn weten zit de werkelijke leiding van EasyJet in het Verenigd Koninkrijk. Hoe zit het in dit geval waarbij ik woon in Nederland, een Portugees contract heb, maar de werkelijke leiding in het VK zit? Is er een mogelijkheid om mijn belasting in NL te betalen?

    Dankuwel.

    Mvg,

    F

    • Folkert Mijlof 22/12/2014 at 18:26 - Reply

      Beste F,

      In principe bent u fiscaal inwoner van Nederland. Wellicht heeft u een eigen woning waardoor het prettig is als de betaald hypotheekrente afgetrokken kan worden. Echter ik begrijp uit bovenstaande dat u hier niet gebruik van kunt maken. Wat wij vaak doen met piloten is het hebben van een fiscale consultatie om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Neem gerust contact met ons op 085 00 30140
      MVG
      Folkert Mijlof

  4. Philip 20/08/2015 at 12:00 - Reply

    Geachte lezer,

    Wij zijn van plan met gezin te verhuizen naar een frans overzees gebied. De constructie zou dan zijn dat mijn vrouw en ik 50% blijven vliegen als cabinepersoneel in Nederland (2 weken per maand) en de andere 2 weken wonen in dat andere land. De kinderen wonen dan permanent daar.
    Komen wij dan in aanmerking voor deze constructie?

    • Folkert Mijlof 28/08/2015 at 16:52 - Reply

      Dat ligt er helemaal aan naar welk land jullie gaan. Hiervoor moet naar het belasting verdrag gekeken worden. Tevens moeten we weten voor welke maatschappij nu gewerkt wordt, om in aanmerking te komen voor het piloten artikel wat in veel verdragen staat genoemd. MVG

  5. Alexander 13/08/2016 at 19:03 - Reply

    Goedendag,

    Ik kan een baan als piloot via een tussenpersoon in china accepteren, maar ik zal in Nederland blijven wonen. Klopt het dat men nog steeds naar het Nederland-China verdrag moet kijken en naar artikel 15 en voor de internationale vluchten 15.3?

    met vriendelijke groet

    • Folkert Mijlof 16/08/2016 at 08:48 - Reply

      Beste Alexander, dat ligt er helemaal aan. Dit is niet zo recht toe recht aan uit te leggen. We zullen hiervoor meer gegevens moeten hebben van je. JM

Leave A Comment